Aktualności

23 rocznica Radia Maryja

W sobotę 29 listopada 2014 roku ponad 20 osobowa grupa pielgrzymów z Gostynina, Dąbrówki, Sannik oraz ze Szczawina Kościelnego uczestniczyła w radosnym świętowaniu XXIII rocznicy powstania Radia Maryja w Toruniu. Zapraszamy ponownie – są już zdjęcia

Bożego błogosławieństwa na szczęśliwą i bezpieczną podróż udzielił pielgrzymom ks. proboszcz Sławomir Wiśniewski. Po przybyciu do Torunia naszą pielgrzymkę rozpoczęliśmy od zwiedzania świątyni pw. Maryi Gwiazdy Nowej Ewangelizacji i św. Jana Pawła II, tego szczególnego wotum Rodziny Radia Maryja za Papieża Polaka. Chcieliśmy zobaczyć, co nowego pojawiło się na placu budowy od września br., kiedy to ostatni raz odwiedzaliśmy świątynię. W Kaplicy Pamięci podziwialiśmy dwa przepiękne witraże z Janem Pawłem II oraz marmurowy ołtarz i figurę Matki Bożej Niepokalanej. Natomiast  na zewnątrz świątyni po raz pierwszy mogliśmy zobaczyć dwie stacje różańcowe – chrzest Pana Jezusa i wniebowstąpienie, a także pomnik Jana Pawła II na rampie przed świątynią. Za każdym razem widać ogromne postępy w realizacji tego dzieła. To niesamowite ile zdołano wybudować w tak krótkim czasie z dobrowolnych ofiar składanych przez ludzi.

Po zwiedzeniu świątyni udaliśmy się do położonego w pobliżu kampusu Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej. Nowoczesny kampus uczelni, na który składają się budynki dydaktyczne, biblioteka, sala sportowa, kaplica czynna całą dobę i komfortowy akademik, przyciąga młodzież z całego świata. Oprowadzający nas po obiekcie studenci z radością
i dumą opowiadali o swojej uczelni.

Do hali widowiskowo-sportowej przy ul. Bema, gdzie po raz pierwszy odbywały się główne uroczystości rocznicowe dotarliśmy około godz. 12 – tej. Już z daleka witał nas ogromny podświetlany napis pojawiający się na budynku: „23 lata Radia Maryja. Witamy
i pozdrawiamy”. Z pomocą harcerzy przedostaliśmy się do sektora, gdzie mieliśmy wcześniej zarezerwowane miejsca. Ogromna hala powoli wypełniała się ludźmi przybyłymi
z całego kraju i zagranicy. O godz. 1230 odmówiliśmy wspólnie modlitwę różańcową. Po modlitwie różańcowej obejrzeliśmy przepiękny występ Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” oraz program artystyczny poświęcony św. Janowi Pawłowi II w wykonaniu Haliny Łabonarskiej, Jerzego Zelnika i Roberta Grudnia. Po obejrzeniu programów artystycznych odmówiliśmy Koronkę do Bożego Miłosierdzia.

Centralnym punktem uroczystości rocznicowych Radia Maryja była uroczysta Msza Święta, którą sprawowało 17 księży biskupów: ks. bp Andrzej Suski, ordynariusz toruński; ks. bp Wiesław Mering, ordynariusz włocławski; ks.  bp Janusz Stepnowski, ordynariusz łomżyński; ks. bp Ignacy Dec, ordynariusz świdnicki; ks. bp Stefan Regmunt, ordynariusz zielonogórsko-gorzowski; . bp Wiktor Stulpin, ordynariusz diecezji lipawskiej na Łotwie; ks. bp Antoni Długosz, częstochowski biskup pomocniczy; ks. bp Wiesław Szlachetka, gdański biskup pomocniczy; ks. bp Józef Szamocki, toruński biskup pomocniczy; ks. bp Tadeusz Bronakowski, łomżyński biskup pomocniczy; ks. bp Antoni Pacyfik Dydycz, senior diecezji drohiczyńskiej; ks. bp Stanisław Stefanek, senior diecezji łomżyńskiej; ks. bp Stanisław Napierała, senior diecezji kaliskiej; ks. bp Edward Frankowski, senior diecezji sandomierskiej; ks. bp Paweł Socha, senior diecezji zielonogórsko-gorzowskiej; ks. bp Ryszard Karpiński, senior archidiecezji lubelskiej. Eucharystię koncelebrowali również: władze zakonu redemptorystów z prowincjałem o. Januszem Sokiem na czele; założyciel
i dyrektor Radia Maryja o. Tadeusz Rydzyk; ks. prałat Sławomir Oder, postulator procesu beatyfikacyjnego i kanonizacyjnego Ojca Świętego Jana Pawła II oraz kilkuset kapłanów przybyłych z całej Polski. Eucharystia sprawowana była przy ołtarzu, przy którym św. Jan Paweł II odprawiał nabożeństwo czerwcowe podczas swej pielgrzymki do Polski w 1999 roku. Obok ambona, z której wówczas przemawiał Papież Polak. Święty Jan Paweł II był też obecny wśród nas w relikwiach przywiezionych przez Głównego Celebransa Ks. Kardynała Stanisława Dziwisza. Relikwie ustawione były przed figurą Matki Bożej, patronki Radia Maryja. Na rozpoczęcie Eucharystii ks. kard. Stanisław Dziwisz powiedział – „Dziękujemy Bogu za Radio Maryja i Telewizję Trwam! Dziękujemy za ludzi, którzy tworzą to Radio, za ojca dyrektora Tadeusza i wszystkich redemptorystów, którzy z nim współpracują. Dziękujemy za pracowników duchownych i świeckich. Miłosiernemu Bogu zawierzamy przyszłość dzieła, które powstało tu, w Toruniu – mieście wielkiej historii kultury”. Metropolita krakowski zauważył, że Radio Maryja i Telewizja Trwam to wielkie dobro, które w swoich rękach mają Ojcowie Redemptoryści i nad którym powinni czuwać. W sposób szczególny podziękował Radiu Maryja oraz wszystkim, którym leży na sercu teraźniejszość i przyszłość polskich rodzin. „Dziękujemy za troskę o tę fundamentalną wartość. Ta troska współbrzmi
z troską całego Kościoła o los rodziny wobec zagrożeń, z jakimi się spotyka we współczesnej kulturze braku poszanowania dla życia, dla wierności małżeńskiej, dla ofiarnej miłości” – podkreślał metropolita krakowski. W homilii wygłoszonej podczas Mszy św. ks. kard. Stanisław Dziwisz podkreślił, że w Polsce nie ma Kościoła łagiewnickiego i toruńskiego, ale jest jeden Kościół – Chrystusowy. Stwierdził również, że decyzję o przyjeździe i wystąpieniu na uroczystości jubileuszowej Radia Maryja podjął, kierując się poczuciem odpowiedzialności za jedność Kościoła w Polsce. „Jedność jest bezcennym darem. Grożą jej zawsze odśrodkowe, rozpraszające siły, które nosimy w naszym zranionym grzechem sercu, które obecne są w naszych środowiskach”. „Słuchacze Radia Maryja chcą być wierni i są wierni Bogu, Kościołowi i Ojczyźnie. Nie wolno ich lekceważyć. Trzeba wsłuchiwać się w ich głos, ich obawy, w ich pragnienia i nadzieje. Oni też poczuwają się do odpowiedzialności za losy Narodu i Kościoła”. Na zakończenie homilii powiedział – „  Nie lękajmy się więc. Niech radość Ewangelii głoszonej całemu stworzeniu, również na falach Radia Maryja i Telewizji Trwam, będzie nasza radością i nadzieją”. Na zakończenie Eucharystii głos zabrał o. dr Tadeusz Rydzyk dziękując ks. kard. Dziwiszowi za przyjazd do Torunia i wygłoszoną homilię. Podkreślił również, że Radio Maryja chce służyć jak najlepiej Panu Bogu, Kościołowi, Ojczyźnie  i wszystkim ludziom. Zaapelował również do wszystkich pielgrzymów aby
w dzisiejszych czasach w sposób szczególny zadbali o wychowanie swoich dzieci i wnuków.

Jak co roku Rodzina Radia Maryja wystosowała specjalny telegram do Ojca Świętego Franciszka, którego treść odczytał prof. Janusz Kawecki, przewodniczący Zespołu Wspierania Radia Maryja w Służbie Bogu, Kościołowi, Ojczyźnie i Narodowi Polskiemu.
W treści  telegramu znalazły się słowa zapewnienia o stałej modlitwie całej Rodziny Radia Maryja w intencjach Piotra naszych czasów, którego posługę w Kościele zawierzamy Maryi, Matce Kapłanów i Matce Kościoła.

W uroczystościach udział wzięli przedstawiciele władz miasta Torunia, z prezydentem Michałem Zaleskim oraz nasi parlamentarzyści i euro parlamentarzyści.

Uroczystości jubileuszowe ubogacali piękną muzyką orkiestra koncertowa „Victoria”
z Warszawy-Rembertowa oraz artyści operowi.

W specjalnie przygotowanych namiotach można było zakupić toruńskie pierniczki oraz dobre książki, płyty i kalendarze.

Po zakończonych uroczystościach pełni radości i optymizmu wracaliśmy do Gostynina, dziękując Panu Bogu za to dobro śpiewem i modlitwą.

Organizatorem pielgrzymki było Koło Przyjaciół Radia Maryja, działające przy parafii p.w. Miłosierdzia Bożego w Gostyninie.